Frågor & svar

Har du frågor om pianon och flyglar? Nedan hittar du svaren på de vanligaste frågorna, men om du inte skulle finna vad du letar efter är du välkommen att kontakta oss. Kontaktformulär finns längst ner på denna sidan.

Yamaha har alltid 5 års garanti på alla akustiska pianon och flyglar som säljs via Yamaha Piano Center. Vi har även 5 års garanti på alla akustiska delar i alla våra pianon och flyglar som är Silent, TransAcoustic och självspelande (Disklavier). På alla digitala/elektroniska delar i Silent, TransAcoustic och självspelande (Disklavier) har vi 24 månaders garanti från ditt inköpsdatum.

Läs mer om garanti här!

I priset ingår uppackning och leverans på plats, samt 1st stämning av instrumentet. Extra kostnader kan tillkomma vid leverans utanför butikernas närområden samt under extraordinära omständigheter. Kontakta oss för mer information.

Kontakta din närmsta Yamaha Piano Center för mer information.

Du är alltid välkommen till ett av våra showrooms för att få personlig rådgivning.

Hitta närmsta butik här!

 

Nej, vanligtvis ingår ingen pianopall.

Ett akustiskt instrument är som en mekanisk klocka och bör regelbundet kontrolleras och servas. Som regel stämmer man instrumentet 1 gång per år men detta kan variera ifall man flyttar på sitt instrument eller är ute på turné. Genom att stämma sitt instrument varje år så bibehålls tonhöjden och stabiliteten bättre.

För skolor och kyrkor rekommenderas en stämning på 2-4 gånger/år.
Vid konserter rekommenderas att man stämmer vid varje tillfälle.

Faktorer som påverkar hur ofta man bör stämma sitt instrument är typ av piano, hur mycket man spelar och hur pianot är placerat.

Åk till toppen